previous arrow
next arrow
Slider

سیاست های کلان، اهداف و برنامه ها

سازمان اورژانس کشور زیرمجموعه ای از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که وظیفه سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت و هماهنگی درون بخشی و برون بخشی مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور و خدمات آمبولانسی را برعهده دارد. این سازمان علاوه بر راهبری عملیات ملی فوریتهای پزشکی درکشور، مسئول مدیریت حوادث و بحران های حوزه سلامت، در تمامی سطوح از پیشگیری، پیش بینی، آماده سازی و مقابله تا بازیابی بعد از حوادث می باشد.

نیروی انسانی متخصص، با انگیزه و کارآمد این سازمان، با بهره گیری از دانش و فناوری روزآمد در جهت آموزش، پژوهشهای کاربردی و توسعه ای، و همچنین به مدد مشارکتهای مردمی در پی نهادینه کردن فرهنگ سلامت در بین اقشار مختلف جامعه و کاهش مرگ و میر، مصدومیت ها و معلولیتهای ناشی از حوادث و فوریتهای پزشکی در کشور می باشند.

سازمان اورژانس کشور با پشتوانه تعهد، تخصص و عشق به همنوع، ارائه بهترین خدمات مطابق با استانداردهای جهانی و متناسب با نیازهای روز جامعه ایرانی اسلامی را سرلوحه فعالیت های خویش قرار داده است.

 اهداف استراتژیک

· تعالی در ارائه خدمات و دسترسی فراگیر، به هنگام، کارآمد و عادلانه به خدمات فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی و بیمارستانی مورد نیاز مردم

· افزایش سطح آمادگی، تقویت زیرساخت ها و ترویج نگرش آینده نگاری در سوانح برای پیشگیری و مقابله با حوادث جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت

· ترویج فرهنگ صداقت، همدلی، شفافیت و پاسخگویی درون و برون سازمانی

· توسعه، ارزش گذاری و درگیرسازی سرمایه های انسانی به منظور ارائه بهترین خدمات

· مدیریت موثر منابع به منظور افزایش رضایمندی، کسب بهترین نتایج خدمات ارائه شده و تغییر رفتار در کارکنان و جامعه

· برنامه ریزی، نظارت و ارتقای کیفیت خدمات آمبولانسی با رویکرد حفظ ایمنی بیمار

· ارتقای خدمات حوزه اورژانس بیمارستان ها در زمینه استانداردسازی فضای فیزیکی و نیروهای تخصصی و تکنولوژی و مدیریت عملکرد و فرآیندها

 اهداف عملیاتی

· کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به میزان تعیین شده در برنامه های پنج ساله توسعه

· تقویت چرخه مدیریت بحران در حوادث به­میزان تعیین شده در برنامه های پنج ساله توسعه

· افزایش بهره مندی جمعیت شهری و روستایی از خدمات فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی به میزان تعیین شده در برنامه های پنج ساله توسعه

· ارتقای کمی و کیفی خدمات اورژانس بیمارستانی به میزان تعیین شده در برنامه های پنج ساله توسعه و پایش، نظارت و مشارکت در اعتباربخشی اورژانس­های بیمارستانی

 راهبردها

· طراحی و استقرار نظام جامع سلامت در حوزه مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی

· طراحی و استقرار نظام پیش آگاهی، آینده نگاری، پیشگیری و تاب آوری در حوزه مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی

· طراحی و استقرار نظام مدیریت حوادث و سوانح در حوزه سلامت

· طراحی و استقرار نظام ارتقای کیفیت خدمات در حوزه مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی

· طراحی و استقرار نظام مدیریت هوشمند و هدفمند منابع در حوزه مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی

· طراحی و استقرار نظام یکپارچه فرهنگ ارزشی در حوزه مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی

· طراحی و استقرار نظام مدیریت یکپارچه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی

· طراحی و استقرار نظام مدیریت استراتژیک سرمایه سازمانی در حوزه مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی

· طراحی و استقرار نظام ارزیابی عملکرد فردی و سازمانی

· ایجاد مرکزدیده بانی حوادث طبیعی و نوپدید آتی

· تهیه پیوست فرهنگی برای کلیه برنامه ها

· تدوین برنامه توسعه فردی با محوریت گزارش میزان آمادگی نیروی انسانی و پروفایل شایستگی

 
 
 
 
 
 
 
 
چشم انداز در افق 1404

* دستیابی به بالاترین الگوی مدیریت خطر به منظورکاهش تاثیرات ناشی از وقوع بیماری ها و مخاطرات متعارف و نامتعارف

* دستیابی به موثرترین الگوی ارائه خدمات فوریتهای پزشکی به منظور افزایش آمادگی، بهبود کمی- کیفی پاسخگویی و کسب رضایت ذینفعان

* پیشگیری از مرگ و میر، مصدومیت ها، معلولیتها و کاهش عوارض ناشی از حوادث و فوریتهای پزشکی

* گسترش دامنه جغرافیایی ارائه خدمات و فعالیت ها به عنوان الگوی برتر منطقه با اثرگذاری در سطوح بین المللی

4 عمل اصلی در اورژانس

* ارتقای کمی و گسترش دامنه ارائه خدمات

* افزایش بهره وری و ارتقای کیفی خدمات

* ارائه خدمات منطبق با استانداردهای جهانی

* ارائه خدمات متناسب با نیاز های جامعه ایرانی اسلامی

   ***  مدیران ارشد سازمان  ***   

 
 
 
 

 
دکتر رضا دهقان پور
معاون توسعه مدیریت و منابع
 

 
معاون فنی و عملیات
 

 
معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتبار بخشی
 
 

 
 
 
15889 بازدید
|
نوشته شده توسط babak

ارزیابی مصدوم

هنگامی که شما به صحنه حادثه می رسید نیاز دارید یک ارزیابی فوری و اولیه از نوع حادثه ، بزرگی حادثه ، میزان خسارت و تعداد مصدومان داشته باشید . اطلاعات جمع آوری شده از این مرحله به شما در تعیین میزان فوریتی بودن حادثه کمک می کند بنابراین میبایست پس از اطمینان از امنیت صحنه:

  • صحنه را ارزیابی کنید
  • مصدوم یا بیمار را ارزیابی کنید

ارزیابی صحنه

شما ممکن است متوجه فردی شوید که بیمار یا مصدوم شده است. قبل از اینکه به بیمار نزدیک شوید امنیت صحنه را برای خود و و دیگران بررسی کنید. مطمئن شوید که حضور شما در محل باعث آسیب به خودتان نخواهد شد. ممکن است خطرات زیر وجود داشته باشد: در صورت وجود هر گونه مورد مشکوک به وجود خطر برای خود، بیماران یا افراد حاضر در صحنه بلافاصله مجددا با اورژانس و دیگر نروهای امدادی تماس گرفته و خطرات احتمالی را بگویید.

  • ترافیک و تصادفات
  • برق گرفتگی
  • گازها، مواد شیمیایی یا بخارات سمی و انواع آلودگی محیطی
  • آتش سوزی
  • حوادث تروریستی

برای ارزیابی صحنه حادثه همیشه این چند قدم را مد نظر داشته باشید:

۱- آیا این مکان امن است ؟

هر چیزی که میتواند نا امنی ایجاد کند و یا تبدیل به یک تهدید شود را بررسی کنید . مانند ترافیک ، آتش ، خطوط انتقال برق ، دود ، بخار آب و یا حتی تماشاگرانی که به شدت احساساتی هستند .

۲-آیا خطر فوری و جدی است ؟

بیمار را حرکت ندهید مگر در مواردی که خطر فوری مانند آتش سوزی ، سیل، نشت گازهای سمی و به طور کلی آسیب جانی برایش وجود داشته باشد.

اگر شما مجبور هستید بیمار را حرکت دهید این کار را با دقت و سرعت مناسب و استفاده از وسایل و تجهیزات موجود انجام دهید .جابجایی مصدومین باید طوری باشد که در راستای طول بدن کشیده شود و در نزدیک ترین منطقه امن نگه داشته شود.

۳-چه اتفاقی افتاده است ؟ ماهیت بیماری یا مکانیسم آسیب چیست ؟

به دنبال سرنخ هایی در مورد این موضوع که چه اتفاقی رخ داده باشید . مانند یک نردبان سقوط کرده یا یک شیشه شکسته و یا بطری دارو ریخته شده بر روی زمین .

به سرعت از تماشاگران در مورد اتفاق رخ داده سوال کنید و از اطلاعات به دست آمده در تعیین این موضوع که چه اتفاقی افتاده است استفاده کنید .

به خاطر داشته باشید که یک بیمار یا مجروح ممکن است قبل از رسیدن شما حرکت کرده باشد یا او را از مکانی به مکانی دیگر منتقل کرده باشند .

۴-چگونه مصدوم درگیر این حادثه شده است ؟

هرگز فرض نکنید که فقط یک بیمار یا مصدوم وجود دارد .

یک دید ۳۶۰ درجه از اطراف خود به دست بیاورید .

۵-آیا شخص دیگری برای کمک به شما در صحنه حادثه هست ؟

آیا منابع پیشرفته و یا کد کمکی برای پاسخ وجود دارد ؟

ارزیابی بیمار یا مصدوم

ابتدا ماهیت بیماری یا آسیب را شناسایی کنید سپس اگر بیمار بیهوش بنظر میرسد پاسخ دهی بیمار را بررسی نمایید. برای این کار با صدای بلند او را صدا بزنید و بر روی شانه های او ضربه بزنید.(اگر غیر پاسخ گو است آماده احیا شده و به قسمت احیا قلبی ریوی مراجعه کنید).

اگر مصدوم به صدای شما پاسخ می دهد در مورد حادثه، بیماری و مشکلات بوجود آمده اطلاعات کسب کنید و در مواردی که بیماری شدید به نظر می رسد با اورژانس تماس بگیرید و بیمار را اریابی کنید:

راه هوایی: مطمین باشید که باز و تمیز است و مواد یا ترشحاتی راه هوایی بیمار را دچار گرفتگی نکرده است. در صورت وجود انسداد در راه هوایی و به دلیل احتمال آسیب به ستون فقرات، بیمار را بدون جابجایی سر و گردن و بصورت تمام تنه به پهلو قرار داده تا ترشحات و مواد خارج گردند.

تنفس: وجود و عادی بودن تنفس را بررسی نمایید. به قفسه سینه بیمار نگاه کنید و عمق تنفس ها را در نظر داشته باشید و به صداهای غیر طبیعی در تنفس ها دقت کنید. هر گونه تغییر ممکن است نشاندهنده بدتر شدن وضعیت بیمار باشد.

گردش خون: نبض بیمار را در قسمت زیرین مچ دست و قائده انگشت شصت بررسی نمایید. سریع یا آهسته بودن، قوی یا ضعیف بودن و منظم یا نامنظم بودن را بررسی نمایید.

پوست: پوست را از نظر رنگ (صورتی یا آبی کمرنگ) گرما و رطوبت بررسی کنید

تا رسیدن نیروهای امدادی بیمار را مرتب بررسی نمایید و تغییرات را به خاطر بسپارید و گزارش دهید. همچنین به یاد داشته باشید که در بیمار یا مصدوم به دنبال نشانه های بیماری یا مصدومیت مثل خونریزی، کبودی، زخم، تورم، بی حسی، درد و ...

285 بازدید
|
نوشته شده توسط babak

تاریخچه اورژانس در ایران

ساعت غول پیکر سالن انتظار فرودگاه مهرآباد چهارده و پنجاه دقیقه را نشان می داد که سقف سالن فرو ریخت. دلیل این حادثه دردناک که منجر به مرگ 16 تن و مجروحیت 11 تن از هموطنان شد، آسیب دیدگی سازه در اثر ارتعاشات ناشی از صدای موتورهای جت در باند پرواز اعلام شد. اما نکته مهمتر از علت این ماجرا، عدم وجود یک سیستم مشخص برای امدادرسانی و انتقال مجروحین به بیمارستان بود. در واقع باید گفت بروز این فاجعه درچهاردهم آذر ماه سال ۱۳۵۳ جرقه ای بود برای تاسیس مجموعه ای که امروز به نام سازمان ملی اورژانس کشور شناخته می شود.

در آن زمان سیستم اورژانس پیش بیمارستانی تنها در سه کشور آمریکا، کانادا و استرالیا وجود داشت، بر همین اساس یک تیم چهار نفره از پزشکان ایرانی مامور شدند تا با سفر به ایالت تگزاس آمریکا و ارزیابی سیستم اورژانس این کشور، مقدمات راه اندازی یک سیستم مشابه را در ایران فراهم کنند.

این گروه پس از ۶ ماه بررسی و رایزنی به همراه دو مربی توانمند در زمینه آموزش فوریتهای پزشکی به نامهای جیم پاترسون و ماکس به ایران بازگشتند (که جیم پاترسون سالها برای ادامه کار در ایران ماند و نقش ارزشمند و برجسته ای در شکل گیری این سازمان داشت.)

سپس با فراخون دعوت به همکاری از افراد علاقه مند دارای مدرک دیپلم و برگزاری آزمون ورودی، نفرات برگزیده پس از طی یک دوره فشرده آموزشی ۶ ماهه با عنوان تکنسین فوریت های پزشکی آغاز به کار کردند. و سیستم فوریتهای پزشکی کشور در سال ۱۳۵۴ شمسی با عنوان مرکز اطلاعات اورژانس به طور رسمی راه اندازی شد.

این اتفاق موجب شد تا ایران به عنوان چهارمین کشور دارنده سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بعد از آمریکا، کانادا و استرالیا در جهان شناخته شود که این خود افتخاری بزرگ برای سیستم سلامت کشور ما محسوب می شود.

نکته جالب اینکه سیستم اورژانس پیش بیمارستانی در ایران با در نظر گرفتن نقاط ضعف و کاستیهای موجود در اورژانس آمریکا و اصلاح و رفع آنها، از کارآیی و کیفیتی به مراتب بهتر از سیستم نوپای اولیه در آمریکا برخوردار بود.

مرکز اطلاعات اورژانس کار خود را با ۳۰ تکنسین فوریتهای پزشکی و ۲۰ دستگاه آمبولانس ماژولر تحت عنوان اورژانس ۱۲۳ در تهران آغاز کرد و سپس با آموزش نیروهای بومی شهرهای دیگر کشور و تربیت نیروی انسانی لازم، اورژانس پیش بیمارستانی در این شهرها نیز راه اندازی شد.

بعدها شماره سه رقمی ۱۲۳ که برای تماس با اورژانس اختصاص داده شده بود به ۱۱۵ تغییر کرد.

مرکز اورژانس و پرسنل آن در اوایل انقلاب، فعالانه در امر انتقال و درمان مجروحین انقلاب شرکت داشته و در طول دفاع مقدس نیز خدمات بسیار ارزشمندی را به رزمندگان و ایثارگران ارائه نموده است. همچنین اولین ستاد تخلیه مجروحین در فرودگاههای کشور نیز در همان زمان راه اندازی گردید و در این راه شهدا و جانبازان گرانقدری را نیز تقدیم انقلاب نموده و بسیاری از امکانات خود از جمله آمبولانس و تجهیزات خود را از دست داد.

پس از رفع شرایط جنگی و افزایش جمعیت شهرها، اورژانس امکانات و تجهیزات خودرا معطوف به ارائه خدمات فوریتهای پزشکی به صورت کاملاً رایگان به مردم و نیازمندان نمود و در جهت گسترش ارائه خدمات فوریتهای پزشکی در سراسر کشور گام برداشت. تعدادی از تحولات سالهای اخیر در این حوزه شامل ورود آمبولانس های اسپرینتر به ناوگان اورژانس کشور در سال ۸۴ و ورود اتوبوس آمبولانس برای ارایه خدمات در حوادث ویژه بوده است. اورژانس پیش بیمارستانی در حال حاضر با ۲۱۹۰ پایگاه ۲۱ بالگرد اورژانس و ۲ اورژانس دریایی در حال خدمت رسانی به مردم شریف کشور می باشد.

11895 بازدید
|
نوشته شده توسط babak

آموزش همگانی

  • نکات ایمنی
    نکات ایمنی
  • مصدومیت ها
    مصدومیت ها
  • عملیات نجات
    عملیات نجات