کروناویروس چقدر خطرناک است ؟

سه شنبه, 05 فروردين 1399 12:50

کرونا ویروس یا NCOVID-19، نسل جدیدی از ویروس کرونا است که در طول دو ماه گذشته شیوع پیدا کرده است. کرونا، تا قبل از یک دهه گذشته، ویروسی ساده و کم تهاجم بود. تا اینکه در 2003، جهش پیدا کرد و تبدیل به سارس شد. بیماری حاد تنفسی که با ابتلا 8000 نفر و با مرگ و میر 800 نفر (یعنی نرخ مرگ و میر حدود 10درصدی) یکی از جلوه ‌های جدید این ویروس بود.

این ویروس در سال 2012، در شکل ویروس مرس بروز پیدا کرد. در آن سال 573 نفر به مرس مبتلا شدند و 105 نفر از آنها جان باختند. یعنی تقریبا نرخ مرگ و میر حدود 18درصد.

اگر قرار بود ویروس کرونا با همین ضریب رشد پیشرفت کند، امروز باید شاهد ویروسی به مراتب مرگبارتر از مرس می‌بودیم که که بیش از 25درصد مبتلایان به آن جان می‌باختند. اما خبر خوب اینکه ویروس کرونا ی جدید نسبت به ویروس های قبلی کرونا کشندگی کمتری دارد البته این ویروس توان بیماری زایی بالای را نشان داده است این بدان معنی است که با کنترل های بهداشتی می توان کرونا را کنترل نمود و غفلت از توصیه های بهداشتی می تواند عواقب بدی داشته باشد.


مساله مهمی که در مورد کرونا وجود دارد و آن را از سایر انواع کرونا ویروس‌ها متمایز کرده است، رشد سریع و شدت اپیدمی این ویروس است؛ نه خطر مرگ و میر مبتلایان به آن.

باید گفت که کرونا ویروس جدید نیز یک بیماری مسری بوده و در صورت عدم رعایت نکات پیشگیرانه بین افراد منتقل می گردد. اکثر افراد مبتلا ممکن است از چند روز قبل از بروز علائم کرونا را شیوع دهند. همچنین باید دقت نمود که افرادی که با شدت بیشتری مبتلا شده اند و یا کودکان خردسال ممکن است باعث شیوع آن به مدت بیشتری شوند.

 

این ویروس به جای درگیر کردن بینی باعث عفونت بافت‌ های نرم و مجاری تنفسی در اعماق ریه‌ ها می‌شود. سرفه خشک و تنگی نفس از  شاخص ترین علایم در بین بیمارانی است که در بیمارستان بستری شده‌اند. این بیماری می ‌تواند به سینه‌ پهلو - التهاب ریه‌ ها و آب‌ گرفتگی کیسه‌ های هوا - تبدیل شود و در نهایت باعث نارسایی ریوی شود. البته در خیلی از موارد نیز علائم خفیف بوده و حتی به بیمارستان نیز مراجعه نکرده اند.

شدت بیماری در افراد مختلف با همدیگر متفاوت می باشد. این بیماری معمولا به صورت یک سرما خوردگی ساده بروز می کند و درصد کمی از مبتلایان با شدت زیادی بیمار می شوند. هر چند تعداد زیادی از مبتلایان بهبود یافته و بر بیماری غلبه می کنند، با این وجود، برخی افراد به شدت بیمار می شوند و حتی ممکن است به دلیل عفونت، مشکلات تنفسی و ... جانشان به خطر بیفتد.

چه گروههایی در معرض خطر بیشتری قرار دارند؟

  • افراد دچار نقص ایمنی
  • افراد تحت درمان مزمن با کورتون
  • افراد در حال شیمی درمانی
  • افراد دچار سابقه بدخیمی، پیوند اعضا
  • افراد دارای بیماری های قلبی، تنفسی، فشار خون بالا و دیابت
  • کودکان زیر 5 سال
  • افراد بالای 60 سال
  • افراد با وزن بالا ( BMI بالای 40 (