آخرین دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت در مورد کروناویروس

چهارشنبه, 14 اسفند 1398 10:21

 سازمان جهانی بهداشت در حدیدترین اطلاعیه خود به انتشار  آخرین اطلاعات علمی برای پیشگیری از کرونا اقدام کرد. این اطلاعیه حاوی مطالب جدید و مهمی است که در برخی موارد با داسته های قبلی ما از این ویروس تفاوت اساسی دارد.

 

۱- ویروس کرونا از پوست سالم رد نمیشود و تا ده دقیقه روی پوست زنده است پس اگر دستکش ندارید نگران نباشید فقط نباید دستهای خود را به بینی و دهان خود بزنید.

۲- ویروس کرونا در سطوح پارچه ای تا ۶-۱۲ ساعت و فلزی ۱۲- ۲۰ساعت و در سطح استیل تا ۲۰ روز زنده است.

۳- این ویروس تا ۶۰- درجه سانتیگراد زنده ولی در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد به بالا میمیرد، پس بهتر است شستشوها و نظافت ها را با آب گرم انجام داد.

۴- کرونا ویروس با آب گرم و مواد شوینده خانگی از بین میرود.

۵- لباس ها را زیر نور مستقیم خورشید یا روی شوفاژ ها خشک کنید.

۶- با آب گرم حمام کنید.

۷- ترجیحا آب سرد و غذای سرد نخورید، آب گرم (چای گرم ، قهوه گرم ، و دمنوشهای گرم) بنوشید.

۸- کلونی ( اجتماع) اصلی این ویروس در بینی است، پس مرتب بینیتان را با آب گرم شستشو دهید.

۹- اگر به نوشیدنی گرم دسترسی ندارید آدامس بجوید تا گلویتان مرتب با آب دهانتان مرطوب و شستشو شود.

۱۰-محل زندگی و کارتان تهویه مناسب داشته باشد.

۱۱-اگر به بیرون از خانه میروید( کارمند، کارگر، مغازه دار و...)هستید، اولا : فاصله ۱/۵متری از دیگران را مراعات کنید و دوما:     مهم بعلت اینکه این ویروس سنگین است (حدود۴۰۰-۵۰۰ نانومتر ) و به زمین می افتد پس کفشهایتان منبع مهم آلودگی است بهیچوجه آنرا داخل خانه نیاورید .

۱۲- موقع عطسه کردن تا جائیکه امکان دارد از دیگران فاصله بگیرید و محکم با هر چیزی که در دسترس شما هست جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و برای چند ثانیه ول نکنید تا تمام ترشحات جذب شود و پراکنده نشود.

۱۳- بعلت درشت بودن این ویروس هر ماسکی میتواند در محیط آلوده محفوظ کننده باشد( پارچه ای ، ویبریلی،  با دستمال کاغذی و... )بشرطیکه خشک باشد یعنی باید ماسکها را مرتبا عوض کرد .

۱۴- لزومی ندارد همه ی لباسهاییکه میپوشیم را بشوریم بلکه روی شوفاژ یا نور مستقیم خورشید آنرا پاک میکند.

۱۵- پس از شستشوی دستها وقتی به جای آلوده نمیرویم دستهایمان را با کرم یا وازلین مرطوب کنیم تا به مرور زمان به اگزما دچار نشویم.