پیشگیری از کرونا در سفرهای برون شهری

چهارشنبه, 13 فروردين 1399 02:55

توصیه ما به شما این است که تمامی برنامه های سفر خودتان را به تعویق بیندازید. اما اگر مجبور به انجام این کار شدید، خوب است که توصیه ‌های زیر را برای جلوگیری از بروز کرونا و پیشگیری از این بیماری به کار ببندید

 

  1. اولینو مهم‌ ترین توصیه بهداشتی این است که دستانتان را مرتب با آب و صابون بشویید و ضدعفونی کنید. اگر به مواد شوینده دسترسی ندارید یا از بهداشتی بودن مواد شوینده بین جاده ‌ای اطمینان ندارید حتما با ژل ضدعفونی کننده و یا الکل، دست ها را ضدعفونی کنید. پد الکلی، ژل ضدعفونی کننده و دستمال مرطوب از اوجب واجبات در سفر است. یادتان نرود که حتما با خودتان داشته باشید.
  2. سعیکنید در مکان‌ های عمومی و شلوغ تردد نکنید. فاصله خودتان را با دیگران حفظ کنید و اگر دیدید کسی به علایم سرماخوردگی یا کرونا مبتلا بود حتما حتما حداقل یک تا دو متر از او فاصله بگیرید.
  3. بهاشیای مشکوکی که در مکان‌ های عمومی وجود دارند دست نزنید. میله اتوبوس،صندلی وسایل نقلیه عمومی، در و دیوار و هر چیزی که احتمال می ‌دهید پتانسیل آلودگی داشته باشد جزو این لیست به حساب می‌ آید.
  4. حتیاشیا و وسایل خودروی شخصی‌تان را هم روزی چندبار ضدعفونی و استریل کنید. سعی کنید دستکش یک ‌بار مصرف همراهتان باشد تا در مواقع لازم از آن استفاده کنید.
  5. یک توصیه مهم! همراه خودتان مواد غذایی خشک و غذای خانگی به همراه داشته باشید تا مجبور نشوید که برای غذاخوردن در رستوران‌ های بین راهی توقف کنید. اگر مجبور شدید که به هر دلیلی از رستوران ‌های بین راهی غذا تهیه کنید، حتما از سلامت و پاکیزگی رستوران مطمئن شوید.
  6. به ‌هیچ وجه وقتی دستتان ضدعفونی نشده است، آن را به چشم‌ها، دهان یا بینی‌تان نزنید.
  7. انتقال اصلی ویروس کرونا از راه مخاط‌ های داخلی بدن و قطرات تنفسی است. پس اگرسرفه یا عطسه می‌کنید، قسمت داخلی آرنج‌تان را جلوی دهانتان بگیرید و حتمااز کسانی که سرفه یا عطسه می‌کنند فاصله بگیرید.
  8. به حیوانات دست نزنید. چه اهلی و چه وحشی.
  9. فرآورده‌های گوشتی و تخم ‌مرغ را خوب و کامل بپزید. سعی کنید مواد غذایی مورد نیازتان را از فروشگاه ‌های معتبر و مورد اطمینان تهیه کنید.
  10. حتما آب آشامیدنی تصفیه شده همراه خودتان داشته باشید و یا از آبهای آشامیدنی پلمپ استفاده کنید.
  11. میوه ‌ها و سبزیجات را به خوبی ضدعفونی کنید.

مسافرانی که صرفاٌ تب، سرفه یا درد عضلانی دارند و هیچگونه شواهدی از تنگی نفس ندارند می بایست به صورت سرپایی و اختیاری در منزل ایزوله شوند. این افراد لازم است از طریق سامانه 190 مشاوره دریافت نمایند و همچنین در صورتی که علائم شدید تر شد و سفر بیش از یک ساعت است با سامانه 115 تماس حاصل نمایند تا از شدت بیماری اطمینان حاصل شود.

بیمارانی که تنگی نفس داشته و یا در وضعیت بد حال قرار دارند، با سامانه 115 تماس گرفته و طبق نظر پرستار مرکز ارتباطات اورژانس 115 ، عمل نمایند. این بیماران طبق دستور اورژانس 115 به صورت یکی از این دو روش ادامه درمان خواهند یافت:

1-    ایزوله سرپایی اختیاری در منزل(این بیماران برای استراحت در منزل راهنمایی میگردند)

2-    توسط اورژانس 115 یا وسیله شخصی به مرکز درمانی انتقال داده شود.

بیمارانی که در مسیر مواصلاتی ( قطار، هواپیما و...) قرار دارند، ضروریست در محیط مناسب ایزوله شوند و محل حضور قبلی آنها کاملاٌ ضدعفونی شده و این بیماران ضروری است از ماسک استفاده نمایند. این افراد باید با تماس با شماره 115 مورد مشاوره قرار گرفته و نحوه انتقال به مرکز درمانی مشخص شود.

روش ایزوله کردن بیماران حین سفر:

الف: در زمان برخورد اولیه با بیمار مشکوک :

به بيمار مشكوك به کرونا ویروس يك ماسك طبي داده شود و بيمار به فضايي جداگانه هدايت شود (ترجيحا اتاق ايزوله با در بسته) و بين بيمار با ساير بيماران حداقل يك متر فاصله وجود داشته باشد. به بيمار تاكيد شود كه هنگام سرفه يا عطسه از دستمال یکبار مصرف استفاده نمايد يا در بخش بالايي آرنج سرفه يا عطسه نمايد. در صورت آلوده شدن دست با ترشحات تنفسي، بايد دست ها را سريعاسريعاً بشويد.ویا با مواد ضد عفونی کننده ،آلودگی زدایی نماید.

ب:احتیاطات قطره ای:

هركدام از افرادی که از بیمار مراقبت می کنند، در صورتي كه در فاصله يك تا دو متر از بيمار ارائه خدمت داده مي دهد، بايد از ماسك طبي استفاده نمايد. همچنین می بایست بيمار در فضایی قرار گیرد که امکان فاصله گذاري (حداقل يك متر) جهت پيشگيري از انتقال بيماري رعايت شود. در صورتي كه در حال ارائه خدمت به بيماري هستند كه داراي علائم تنفسي (سرفه، عطسه) مي باشد بايد كادر درماني از عينك و محافظ صورت استفاده نمايند. در صورتي كه بيمار از فضای تعیین شده خارج مي شود حتما از ماسك طبي استفاده نمايد اما تا جايي كه امكان دارد و ضرورت باليني ندارد سعي شود بيمار از فضای تعیین شده بيرون برده نشود. در صورت استفاده از سرویس های بهداشتی و امکانات مشترک با سایر افراد حتما پس از استفاده محل های ترد این افراد مورد ضدعفونی با مواد الکلی قرار گیرد.